در برگزاری نشست " تبادل اندیشه شهر خلاق" مطرح شد :
گنجاندن اهداف اقتصادی در رویدادهای شهر خلاق خوراک رشت - آمادگی شهرداری رشت جهت برگزاری رویدادهای بین‌المللی - تهیه اطلس غذاهای گیلکی - برگزاری هفته غذای ایران و فرانسه با مشارکت سه شهر خلاق روآن فرانسه ، رشت و کرمانشاه
نشست " تبادل اندیشه شهر خلاق" در راستای ایجاد بستر توسعه پایدار شهری با حضور نمایندگان عالی سازمان جهانی یونسکو در ایران در شهرداری رشت برگزار و در این نشست بر موضوعاتی همچون گنجاندن اهداف اقتصادی در رویدادهای شهر خلاق خوراک و تهیه اطلس غذاهای گیلکی تاکید شد.
 

نشست " تبادل اندیشه شهر خلاق" در راستای ایجاد بستر توسعه پایدار شهری با حضور نمایندگان عالی سازمان جهانی یونسکو در ایران در شهرداری رشت برگزار و در این نشست بر موضوعاتی همچون گنجاندن اهداف اقتصادی در رویدادهای شهر خلاق خوراک و تهیه اطلس غذاهای گیلکی تاکید شد.

 

به گزارش واحد خبر مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری رشت - نشست "تبادل اندیشه شهر خلاق" در راستای ایجاد بستر توسعه پایدار شهری ظهر پنجشنبه 26 خرداد 1401 با حضور نمایندگان عالی سازمان جهانی یونسکو در ایران، شهردار رشت، اعضای شورای اسلامی شهر، معاونین و مدیران شهرداری در سالن اجتماعات شهرداری رشت برگزار شد.

 

سید امیر حسین علوی شهردار رشت در این جلسه ضمن ابراز خرسندی از راه‌اندازی ستاد شهر خلاق و تدوین شیوه‌نامه اجرایی آن اظهار داشت: علاوه بر برگزاری مسابقه سرآشپزان کوچک در همین راستا و با مشارکت دستگاههای ذیربط جلسات بسیار خوبی برگزار شد.

 

شهردار رشت انعقاد تفاهم‌نامه بین شهرداری رشت و پارک علم و فناوری استان گیلان برای راه‌اندازی مرکز نوآوری را گامی مهم در حوزه‌های مرتبط با خلاقیت تلقی کرد و افزود: تمام هدف ما این است که برنامه‌های شهرداری تنها معطوف به شهر خلاق خوراک نشود و در حوزه‌های مختلف خلاقیت و نوآوری ورود نمائیم.

 

سید امیر حسین علوی با تاکید بر اینکه باید تفکر خلاقیت و نوآوری در تمام حوزه‌های مرتبط با شهرداری رشت تزریق شود، اضافه کرد: ایجاد دبیرخانه ستاد شهر خلاق خوراک در رشت حاصل رویدادهایی است که در گذشته اتفاق افتاد. از طرفی برخی مباحث کاری و اتفاقات هم باعث شد شهر رشت و این برند متحمل ضربات جدی شود. 

 

وی نگاه جدید و نو شهرداری رشت در دوره جدید مدیریتی به بحث برند شهر خلاق خوراک را متذکر شد و افزود: مشارکت دادن سایر دستگاهها نظیر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در امورات شهر خلاق خوراک از دیگر دستاوردهای مهم شهرداری رشت در چند ماهه اخیر محسوب می‌شود.

 

شهردار رشت علاقمندی بدنه مدیریتی شهرداری و شورای اسلامی شهر رشت به موضوعات شهر خلاق را مورد اشاره قرار داد و گفت: در حوزه اتصال رویدادهای شهر خلاق و گزارش دهی آنها کمی ضعیف عمل می‌شود و لازم است این ایرادات جدی به فوریت برطرف گردد.

 

معاون ارتباطات و امور مشارکتهای کمیسیون ملی یونسکو نیز در این مراسم اظهار داشت: در سال 2021 سیزده شهر جهان به جمع شهرهای خلاق اضافه شدند و مجموع شهرهای خلاق به 49 شهر رسید.

 

امیر روشن از برگزاری هفته غذای ایران و فرانسه با مشارکت سه شهر خلاق در روآن فرانسه، رشت و کرمانشاه خبر داد و افزود: علاوه بر تبادل آشپزهای بین‌المللی بین ایران و فرانسه برای آموزش غذاها چهار رستوران نیز در شهرهای رشت و کرمانشاه برای سرو غذاهای دو کشور به عنوان پایلوت انتخاب می‌شوند.

 

وی با تاکید بر اینکه در دیپلماسی غذا علاوه بر بحث غذا روی موضوعاتی مانند فرهنگ، هنر و اقتصاد برنامه‌ریزی انجام می‌گیرد، عنوان کرد: باید از ظرفیت برند شهر خلاق حداکثر بهره‌برداری به عمل آید و در راستای استاندارد سازی آن تلاش و برنامه‌ریزی انجام شود.

 

معاون ارتباطات و امور مشارکتهای کمیسیون ملی یونسکو با تاکید بر اینکه برند شهر خلاق خوراک شامل طیف وسیعی از برنامه‌های فرهنگی و هنری است و شهرداری رشت باید از ظرفیت هنرمندان و نویسندگان برای تولید محتوا استفاده کند، اذعان کرد: رتبه‌بندی رستورانها از منظر گردشگری و منطبق با استانداردهای بومی و محلی موضوع دیگری است که باید در دستور کار قرار گیرد، زیرا با این کار برند شهر خلاق خوراک و گردشگری شهر رشت بیش از پیش تقویت می‌شود.

 

روشن از آمادگی برای تبدیل مرکز نوآوری شهرداری رشت به استارتاپ استودیوی یونسکو خبر داد و اضافه کرد: با این اقدام شهرداری رشت به شبکه استارتاپ استودیوی یونسکو متصل می‌گردد.

 

وی تهیه اطلس غذاهای گیلکی را از دیگر مواردی که شهرداری رشت می‌تواند نسبت به انجام آن ورود کند خواند و یادآور شد: برای اتصال "جهان شهرهای ایرانی" که در شبکه شهرهای خلاق و یادگیرنده یونسکو عضو هستند و برای پویا کردن اقتصاد آنها میتوان هفته‌های مربوط به هر شهر را در کشورهای دیگر برگزار کرد تا از این طریق گردشگران بیشتری برای سفر به شهرهای خلاق ایران ترغیب شوند.

 

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت در این نشست حفظ جایگاه برند شهر خلاق خوراک برای شهر رشت و ارتقاء آن در سطوح بین‌المللی را با اجرای انواع برنامه‌ها و رویدادها خواستار شد و ضمن اشاره به توجه اکید شورا به این مباحث افزود: استفاده از تجربیات دیگر شهرها به ویژه شهرهای خلاق می‌تواند فعالیتهای شهر رشت را در جهت توسعه برند شهر خلاق خوراک به بهترین نحو هدایت کند.

 

نادر حسینی استفاده از ظرفیتهای گردشگری و سرمایه‌گذاری برند شهر خلاق خوراک را مهم ارزیابی کرد و یادآور شد: دبیرخانه ستاد شهر خلاق خوراک رشت باید از همه جهت فعال شود زیرا بدون این کار برنامه‌های تدوین شده به پیش نمی‌رود.

 

رئیس کمیسیون بودجه شورای اسلامی شهر رشت نیز در این مراسم ضمن تشکر از تلاشهای شهردار رشت در سنوات گذشته برای ثبت شهر خلاق خوراک تصریح کرد: مردم گیلان در تهیه غذا شهرت دارند و تنوع غذاهای آنها با حدود 200 نوع غذا نشان دهنده عمق خلاقیت و هوشمندی آنهاست.

 

سید شمس شفیعی گنجاندن اهداف اقتصادی در حوزه برنامه‌ها و رویدادهای شهر خلاق خوراک رشت را خواستار شد و عنوان کرد: تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری واقعا حرکت خوبی بود اما این وزارتخانه به علت نوپا بودن تاکنون نتوانسته اهداف، سیاست‌ها و مسیر فعالیت خود را مشخص کند.

 

وی شمار مسافران وروری به گیلان را سالانه بیش از 25 میلیون نفر اعلام کرد و اظهار داشت: گردشگری برخلاف صنعت نفت و خودروسازی صنعتی کم خرج اما پولساز است و باید از این پتانسیل در حوزه درآمدزایی و حتی ارزآوری استفاده کرد.

 

رئیس شورای اسلامی شهرستان رشت نیز در این جلسه اظهار داشت: تقویت ارتباطات مدیریت شهری با جامعه دانشگاهی و نخبگان به خصوص در مباحث اجرایی همواره مورد تاکید شورا و شهرداری رشت بوده است.

 

مجید عزیزی بزرگترین چالش مدیریت شهری را عدم ثبات مدیریتی ذکر کرد و ابراز داشت: بنده سعی کردم برای حفظ ثبات مدیریت شهری تمام تلاشم را به خرج دهم، زیرا ما به عنوان امانت‌دار مردم یاد گرفته‌ایم که شخص محور نباشیم و بر اساس ساختار محوری و تحقق منویات مقام معظم رهبری حرکت کنیم.

 

وی با بیان اینکه شهر رشت از بی‌ثباتی مدیریتی آسیبهای فراوانی دیده است، تصریح کرد: یکی از مهمترین دلایلی که شهر رشت نتوانست جایگاه واقعی خود را به دست آورد، همین عدم ثبات مدیریتی و کاهش میانگین عمر خدمت شهرداران در حد یکسال است و بدون شک یک شهردار با چنین اوضاعی تمرکز کافی برای برنامه‌ریزی و اجرا را نخواهد داشت، بنابراین روند به سمت و سوی کارهای سلیقه‌ای پیش می‌رود.

 

رئیس شورای اسلامی شهرستان رشت تاکید مقام معظم رهبری در شعار امسال روی مباحث علوم و اقدامات تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین را مورد اشاره قرار داد و افزود: مراکزی مانند مرکز نوآوری و خلاقیت با ساماندهی گروههای خلاق و دانش بنیان می‌تواند به ما در تحقق اهداف دانش‌بنیانی کمک شایان توجهی داشته باشد.

 

عزیزی ضمن تقدیر از اقدامات شهرداری رشت در استفاده از خلاقیت و علوم دانش بنیان برای حل معضلات شهری اضافه کرد: از آنجا که منافع مردم برای ما در اولویت قرار دارد، بنابراین با پرهیز از اقدامات دوگانه تلاش می‌کنیم تا مسیر خدمت را برای مدیریت شهری فراهم کنیم.

 

وی با بیان اینکه جلسات مدیریت شهری و شهرداری با مراکز دانش‌بنیان و خلاق باید حتما منتج به نتیجه شود، اذعان کرد: از شهردار و مدیران زیرمجموعه ایشان انتظار دارم به گونه‌ای عمل کنند که تفاهم‌نامه‌هایی که در همین راستا منعقد می‌شود، خروجی لازم را برای شهر رشت داشته باشد، زیرا معتقدیم با نگاه دانشی می‌توان بسیاری از مشکلات شهری را از میان برداشت.

 

 

 

در این جلسه سید احمد محیط طباطبایی رئیس کمیته ارزیابی حافظه جهانی یونسکو نیز در خصوص شهر خلاق خوراک، خلاقیت در خلق غذاهای متناسب با محیط جغرافیایی و شرایط اقلیمی، سفره ایرانی، غذا و مشتقات آن و پیوند بین آن با فرهنگها، سنتها و نزدیکی ملل توضیحاتی عنوان کرد و جهت حفظ این موهبت و گسترش آن به دیگر ملل تاکید کرد، همچنین هر یک از معاونین و مدیران شهرداری نیز به بیان نقطه نظرات خود پیرامون شهر خلاق و ارتباط آن با واحد‌های مربوطه پرداختند.

 
 
 
 

 

تاریخ:
1401/03/27
تعداد بازدید:
265
منبع:
آدرس: رشت، بلوار امام خمینی (ره)، جنب بنیاد مسکن، شهرداری رشت، ساختمان مرکزی

ایمیل: creative-city-rasht@rasht.ir پیام گیر: 137
شماره تماس: 33669908 - 33668819 - 33669208
Powered by DorsaPortal